Tijdschrift voor Mediageschiedenis


Gutenbergs uitvinding van de boekdruk heeft een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de moderne geschiedenis. Met de nieuwe-mediatechnologie lijkt een tweede typografische revolutie haar intrede te doen. Onze opvattingen over lezen, schrijven en publiceren veranderen radicaal. Nieuwe vormen van ‘informatie’, reflectie en onderzoek dienen zich aan.

De vormgeving van de artikelen in dit nummer is onderdeel van het eindexamenproject Graphic Design (ArtEZ Arnhem) van Ekaterina Zaitseva en Kemal Eroğlu.

De redactie bedankt Ewan Lentjes die als gastredacteur een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van dit nummer.

Table of Contents

Editorial

Typografie in mediahistorisch perspectief. Een introductie. PDF
Jack Post, Ewan Lentjes 1-7
Typography in Media Historical Perspective. An Introduction PDF
Jack Post, Ewan Lentjes 1-7

Articles (peer reviewed)

Writing Beyond the Letter PDF
Marc Wilhelm Küster 1-17
Het Belgische tijdschrift Grafiek en de katholieke interpretatie van de modernistische typografie tijdens de jaren dertig en veertig PDF
Katrien van Haute 1-18
Periodical Archaeology: Digital Production, Critical Discourse and Textual Communities in Emigre PDF
Emily McVarish 1-17
Historical Type in the Collection of the Plantin-Moretus Museum in Antwerp from a Metal Conservator's Point of View PDF
Patrick Storme 1-13

Forum and Debate

Mediatheorie van het e-book PDF
Arjen Mulder 1-7
Plaidoyer pour le graphiste'. Arts et métiers graphiques and the French Typographer as an Artist and Craftsman PDF
Kristof van Gansen 1-15
De typografische vormgeving van informatie over medicijnen: een diagnose in historisch perspectief PDF
Karel van der Waarde 1-11
Typefaces for Children's Reading PDF
Ann Bessemans 1-9
Gebiedsbranding van de KennisAs Ede-Wageningen. Een praktijkgeoriënteerd ontwerponderzoek
Pier Taylor


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.


ISSN: 2213-7653