Over de auteurs

Over de auteurs

Carolyn Birdsall is Assistant Professor in Media Studies at the University of Amsterdam. Her publications and research interests are in the fields of media and cultural history, with a particular focus on radio, film and television sound, non-fiction genres and urban studies. Her recent monograph Nazi Soundscapes (2012) examines the significance of radio and sound systems in urban environments during Weimar and National Socialist Germany. Birdsall is also co-editor of Sonic Mediations: Body, Sound, Technology (2008) and Inside Knowledge: (Un)doing Ways of Knowing in the Humanities (2009). In her current research, Birdsall is investigating emerging concepts of ‘documentary sound’ in early radio and sound film.
- c.j.birdsall@uva.nl


Gemma Blok (1970) is universitair docent moderne Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is gespecialiseerd in de geschiedenis van de psychiatrie, drugs en verslavingszorg. Van haar verscheen onder meer Baas in eigen brein. ‘Antipsychiatrie’ in Nederland, 1965-1985 (1994), Ziek of zwak. Geschiedenis van de verslavingszorg in Nederland (2011). Ze redigeerde het 30e Jaarboek voor Vrouwengeschiedenis over Gender en gekte (2010) en publiceerde op het gebied van gendergeschiedenis ook het artikel ‘Gentle knights. Masculinity, teetotalism and aid for alcohol abuse c.1900’, BMGN. Low Countries Historical Review (127,1,2012).
- g.blok@uva.nl


Ivo Blom is universitair docent Algemene Cultuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit, Amsterdam en leidt daar de master Comparative Arts and Media Studies. Hij was daarnaast gastdocent bij de universiteit van Siena (2006-2008) en bij het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome (2007, 2010, 2012). Blom studeerde kunstgeschiedenis in Utrecht en Leiden, was werkzaam in het filmarchief van EYE (vh. Filmmuseum) en promoveerde in 2000 aan de UvA. Zijn handelseditie Jean Desmet and the Early Film Trade (2003) werd een veelbesproken boek. Blom publiceert regelmatig in binnen- en buitenland en is gespecialiseerd in vroege film, Italiaanse film, film en visuele cultuur, en bioscoopcultuur. Hij was co-redacteur van de TMG-themanummers ‘Games’ (2004) en ‘Cinema Context’ (2006) en het mengelnummer van 2010. Het adres van zijn blog annex homepage is www.ivoblom.nl
- i.l.blom@vu.nl


Jennifer Kanary Nikolov(a) studied fashion from 1994 to 1998 before graduating from the fine arts department of the Maastricht Art Academy in 2000. She continued with a programme, equivalent to a Masters, at the Sandberg Institute in Amsterdam, which she completed in 2002. For five months, 2007-2008, she was an artist-in-residence at the National Psychiatry Museum in Haarlem, the Netherlands. From 2010 to 2012 she was an artistic researcher-in-residence at the Waag Society Institute for Art, Science and Technology, Amsterdam. Between 2008 and 2011, she was tutor of the Honours Programme ART and RESEARCH of the University of Amsterdam and the Gerrit Rietveld Academie. From 2006 she began an artistic research PhD at The Planetary Collegium, Plymouth University, M-Node NABA. The artistic results of her thesis Labyrinth Psychotica, which investigates psychosis simulation, may be viewed at www.labyrinthpsychotica.org
- jennifer@labyrinthpsychotica.org


Bregt Lameris is mediahistoricus met interesse in verschillende onderwerpen, zoals de geschiedenis van de filmarchivering, de geschiedenis van de filmgeschiedschrijving, kleur in vroege non-fictie film, medische beelden en de representatie van waanzin. In 2007 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht op het proefschrift Opnieuw belicht – de pas-de-deux tussen de filmmuseale praktijk en filmhistorische debatten. Momenteel werkt ze als research fellow voor de Universiteit van St Andrews. Ze is daar verbonden aan het project Colour in the 1920s: Cinema and Its Intermedial Contexts. bgl2@st-andrews.ac.uk
- bregtje.lameris@gmail.com


Elke Müller (1973) promoveerde in 2009 aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam op een proefschrift over de inlijvingsproblematiek van oude en moderne technologieën. Van het proefschrift verscheen in hetzelfde jaar ook een handelseditie: Tijdreizen in de grot. Virtualiteit en lichamelijkheid van panorama tot CAVE, Uitgeverij Klement, Kampen. Momenteel heeft zij een tijdelijke aanstelling als docent Filosofische Antropologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
- elkemuller@xs4all.nl


Senta Siewert is Leader of the DFG-research project: Programmgestalten, Kuratieren und Rekonstruieren als Elemente einer performativen Praxis der Filmhistoriographie at the Goethe-University Frankfurt and was Visiting Professor in Film Studies at the Ruhr-University Bochum. She is a member of the ‘Living Archive’ project of the Arsenal cinema in Berlin and author of the monographs: Fassbinder and Deleuze, Tectum Marburg, 2009; Entgrenzungsfilme. Jugend, Musik, Affekt, Gedächtnis. Eine pragmatische Poetik zeitgenössischer europäischer Filme, Schüren Marburg, 2013. She was director’s assistant for numerous documentary film projects for arte, 3Sat and ZDF, includingYouthquake’65’; ‘Fantastic Voyages – A Cosmology of Music Videos’ (7 episodes); ‘Music Planet – Silver Rockets/Kool Thing. 20 years of Sonic Youth’; ‘Lost in Music – Deep into Dub’; ‘Lost in Music – From Disco to Disco’; ‘Pop Odyssey – Beach Boys and Satan’; ‘Lost in Music – Girls, girls, grrls’ and ‘Themenabend: S,M,L,XXL Street fashion’.
- senta.siewert@rub.de


Rose Spijkerman (1987) studeert aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze momenteel de onderzoeksmaster geschiedenis afrondt. Ze werkt aan haar scriptie over de Mannenbond voor Vrouwenkiesrecht aan het begin van de twintigste eeuw, waarin haar gecombineerde interesse in gender- en emotiegeschiedenis tot uiting komt. Ze publiceerde eerder ‘‘Het is als Ministersvrouw, dat ik u noodig heb’. De politieke betrokkenheid en betekenis van Adelheid Thorbecke-Solger, 1840-1870’, in De Negentiende Eeuw (2011) en enkele lemmata in Els Kloek (ed.), 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis (2013).
- rose.spijkerman@student.uva.nl



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

ISSN: 2213-7653