Start Submission Become a Reviewer

Reading: De pil vergulden – of toch niet? Retorische strategieën in naoorlogse onderwijsfilms (1941-1...

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

De pil vergulden – of toch niet? Retorische strategieën in naoorlogse onderwijsfilms (1941-1963)

Author:

Eef Masson

About Eef

Eef Masson is universitair docent Theater-, Film- en Televisiewetenschap en Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. In januari 2010 promoveerde ze op haar proefschrift The Pupil in the Text: Rhetorical Devices in Classroom Teaching Films of the 1940s, 1950s and Early 1960s. Haar artikelen verschenen onder andere in de tijdschriften Film History, The Moving Image en Montage/AV. Dit artikel is een bewerking van een lezing voor de Belgisch-Nederlandse Vereniging voor Opvoeding en Onderwijs die plaatsvond in het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam op 11 december 2008. Met dank aan het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor de reproductie van het beeldmateriaal. E-mail: E.L.Masson@UU.nl.

X close

Abstract

De Stichting Nederlands Instituut voor Audio-visuele Media (N.I.A.M.) had een collectie films ten behoeve van onderwijs. In 1993 is deze collectie afgestoten en onder gebracht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Het gros van het materiaal in de collectie is geproduceerd of aangekocht door de voorganger van het N.I.A.M., de Stichting Nederlandse Onderwijsfilm, toentertijd beter bekend als de ‘N.O.F.’. Ze stelde zich tot doel ’s lands scholen te voorzien van pedagogisch verantwoorde films, die gebruikt konden worden in aansluiting op de reguliere lesprogramma’s. Films met didactisch relevante thema’s worden veelal geassocieerd met een beperkt aantal zeer herkenbare tekstuele ingrediënten zoals een verbaal commentaar (doorgaans gesproken) dat het publiek leidt, maar ook beperkt, in zijn interpretatie van wat in beeld te zien is Dit artikel focust op de manier waarop onderwijsfilms in het proces van aanspreken van hun kijkers omgaan met de didactische materie die ze verondersteld werden te helpen overbrengen. Uitgaande van de premisse dat teksten (geschreven of anderszins) er in hun retorische aspect steeds op gericht zijn een communicatie met hun publiek tot stand te brengen of in stand te houden, wordt betoogd dat er een onderscheid gemaakt kan worden in termen van de mate waarin de genoemde films in dat proces de voor de les relevante stof centraal stellen, dan wel die aan het gezicht van de kijkers lijken te onttrekken. Met andere woorden, in hoeverre zijn de titels die de N.O.F. verdeelde, al dan niet de spreekwoordelijke ‘didactische pil’ lijken te willen ‘vergulden’.

How to Cite: Masson, Eef. 2015. “De Pil Vergulden – of Toch Niet? Retorische Strategieën in Naoorlogse Onderwijsfilms (1941-1963)”. TMG Journal for Media History 14 (1): 74–92. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.130
5
Views
Published on 02 Sep 2015.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus