Start Submission Become a Reviewer

Reading: Een korte geschiedenis van filmgeluid: De relatie tussen geluidstheorie en filmpraktijk

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

Een korte geschiedenis van filmgeluid: De relatie tussen geluidstheorie en filmpraktijk

Author:

Jasper Aalbers

About Jasper

Jasper Aalbers werkt momenteel aan de Universiteit Maastricht aan zijn promotieonderzoek naar de historische representatie van stadsgeluiden in film. Dit doet hij in de context van het door NWO gefinancierde onderzoek Soundscapes of the Urban Past. Eerder studeerde hij Theater-, Film- en Televisiewetenschap en Media Studies aan de Universiteit Utrecht. j.aalbers@maastrichtuniversity.nl

X close

Abstract

De Franse filmtheoreticus Christian Metz stelde in 1973 dat film betekenis geeft door middel van vier kanalen. Drie van die kanalen betreffen geluid. Dit erkende belang van filmgeluid roept de verwachting op dat filmwetenschappers een aanzienlijk deel van hun aandacht zullen richten op het auditieve deel van het audiovisuele medium. Lange tijd was echter niets minder waar. Na de ophef die ontstond door de introductie van de geluidsfilm, eind jaren twintig, speelde geluid een marginale rol in de filmtheorie, tot het in de jaren tachtig eindelijk uitgroeide tot een volwassen onderzoeksveld.

How to Cite: Aalbers, J., 2015. Een korte geschiedenis van filmgeluid: De relatie tussen geluidstheorie en filmpraktijk. TMG Journal for Media History, 13(1), pp.95–112. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.409
Published on 04 Feb 2015.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus