Start Submission Become a Reviewer

Reading: De man met de camera. Amateurfilm als ritueel van het twintigste-eeuwse vaderschap

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

De man met de camera. Amateurfilm als ritueel van het twintigste-eeuwse vaderschap

Author:

Susan Aasman

Rijksuniversiteit Groningen, NL
About Susan

Susan Aasman studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Na een pilot-study geschreven te hebben over de bruikbaarheid van amateurfilm als historische bron werkt ze nu aan een promotie-onderzoek over de respresentatie van het huiselijk leven in de familiefilm. Aan de RUG doceert ze eigentijdse geschiedenis en filmgeschiedenis.

X close

Abstract

Grote fabrikanten lanceerden begin vorige eeuw de filmcamera voor amateurs. In hun reclame verbonden zij het amateurfilmen met gezinsgeluk. Ofivel: amateurfilm werd familiefilm. Als dat zo is, dan droeg deze nieuwe hobby ook bij aan de uitoefening van een nieuwe gezinspraktijk en de constructie van een nieuw gezinsideaal. Hoe, dat beschrijft Susan Aasman in onderstaand artikel, vooral aan de hand van de veranderende mannen- en vrouwenrol binnen het gezin.

----

The man with the camera. Home movies as a ritual of 20th-century fatherhood

Early last century, major manufacturers launched film cameras for amateurs. The accompanying advertising associated home movies with family bliss. In other words: home movies became family movies. If this is the case, this new hobby contributed to the exercising of a new family activity and the construction of a new family ideal. In her article, Aasman describes how this took place, primarily on the basis of the changing roles of men and women within the nuclear family.

How to Cite: Aasman, Susan. 2000. “De Man Met De Camera. Amateurfilm Als Ritueel Van Het Twintigste-eeuwse Vaderschap”. TMG Journal for Media History 3 (1): 51–72. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.461
Published on 01 Jun 2000.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus