Start Submission Become a Reviewer

Reading: Celluloid en pixels. Filmrestauratie in het digitale tijdperk

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

Celluloid en pixels. Filmrestauratie in het digitale tijdperk

Author:

Mark-Paul Meyer

Filmmuseum, NL
About Mark-Paul

Mark-Paul Meyer is sinds 1990 conservator van het Filmmuseum. Hij is bestuurslid van de Europese Associatie van Filmarchieven en van Domitor, de internationale organisatie voor studie naar de vroege film. Hij is tevens lid van de technische commissie van de Internationale Federatie van Filmarchieven, van de Gamma Group en van de programmaraad van II Cinema Ritrovato, het jaarlijkse archieffestival in Bologna, Italië.

X close

Abstract

Het toverwoord van dit moment is 'digitaal'. En terecht, want nieuwe digitale technologieën creëren fantastische nieuwe mogelijkheden. Maar de euforie maakt ook dat overheden, subsidiegevers, media- en archiefmanagers zich dikwijls blindstaren op een onbestemd toekomstbeeld en de belangen van het erfgoed op de lange termijn uit het oog verliezen. Onvoorwaardelijke liefde voor digitaal maakt blind. Dat geldt vooral als het de toekomst van filmarchieven en filmrestauratie betreft.

----

Celluloid and pixels. Film restoration in the digital age

The current buzzword is 'digital'. And rightly so, because new digital technologies open up amazing new horizons. But euphoria means that local authorities, funding bodies, media and archive managers often run aground in vague ideas of the future, losing sight of the importance of cultural heritage in the long term. Which can pose dangers claims Mark-Paul Meyer, curator at the Film Museum. Unconditional love of the digital can be blind - particularly when it comes to the future of film archives and film restoration.

How to Cite: Meyer, M.-P., 2000. Celluloid en pixels. Filmrestauratie in het digitale tijdperk. TMG Journal for Media History, 3(2), pp.138–149. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.485
Published on 01 Dec 2000.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus