Start Submission Become a Reviewer

Reading: The moment of screening: what nonfiction films can do

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

The moment of screening: what nonfiction films can do

Author:

Nico de Klerk

Filmmuseum, NL
About Nico

Nico de Klerk is stafmedewerker onderzoek van het Filmmuseum. Publicaties: (als co-redacteur) Nonfiction from the teens (1994), Disorderly order: colours in silent cinema (1995), Uncharted territory: essays on early nonfiction film (1997); (als redacteur) The eye of the beholder (2000; website); (als auteur) diverse publicaties in Skrien en filmhistorische uitgaven.

X close

Abstract

Traditionally a documentary is considered to be a record of a past event, i.e. a document. However, there are nonfiction films that do not have a referent in the real world, but one to be found in the show itself or even whithin the audiences the films are screened for. Focusing on commercially released sound shorts of the 1930s, it is argued that the film programme is a relevant context for understanding these films.

----

Nu er meer materiaal beschikbaar komt, wordt het tijd om eens vanuit een kwantitatieve invalshoek te kijken naar de zo veronachtzaamde shorts. Over deze korte documentaire (voorfilms - speciaal die welke werden getoond in de commerciële filmtheaters, in de jaren dertig — is nog wel het een en ander te vertellen. En dat vooral aan de hand van filmprogramma 's, waarbinnen de shorts gebracht werden. Een beschouwing, gebaseerd op materiaal uit het Filmmuseum.

Keywords: film, documentary
How to Cite: de Klerk, N., 2001. The moment of screening: what nonfiction films can do. TMG Journal for Media History, 4(1), pp.149–157. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.502
Published on 01 May 2001.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus