Start Submission Become a Reviewer

Reading: Anticipatie of representatie? De representatie van de oorlog in Alfred Machins MAUDITE SOIT ...

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

Anticipatie of representatie? De representatie van de oorlog in Alfred Machins MAUDITE SOIT LA CUERRE

Author:

Leen Engelen

BE
About Leen

Leen Engelen studeerde communicatiewetenschappen aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven, België. Zij werkte twee jaar als assistente aan het Departement Communicatiewetenschappen, vakgroep Communicatiecodes, mediacultuur en populaire cultuur. Thans bereidt zij als Aspirant van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen een proefschrift voor over de representatie van de Eerste Wereldoorlog in de Belgische speelfilm uit het Interbellum.

X close

Abstract

Representation or Anticipation? The representation of war in Alfred Machin's MA UDITE SOIT LA GUERRE


In 1913 Alfred Machin, Pathé-deputy in Belgium, produced MAUDITE SOIT LA GUERRE. This silent movie evokes a so-called fictive war between two neighboring countries. This would not have been exceptional if the film hadn't been released on the threshold of World War 1. Therefore, the way the war is portrayed in the film can either be seen as a representation of previous conflicts or as an anticipated image of World War 1.

This article investigates how existing images of war in painting, photography and film on the one hand, and pre-war military, political and technical evolutions on the other, have influenced the representation of war in MAUDITE SOIT LA GUERRE.

How to Cite: Engelen, Leen. 2002. “Anticipatie of Representatie? De Representatie Van De Oorlog in Alfred Machins MAUDITE SOIT LA CUERRE”. TMG Journal for Media History 5 (1): 4–27. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.515
2
Views
Published on 01 May 2002.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus