Start Submission Become a Reviewer

Reading: De kruistocht tegen de slechte cinema. Over de aanloop en de start van de Belgische filmkeur...

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

De kruistocht tegen de slechte cinema. Over de aanloop en de start van de Belgische filmkeuring (1912-1929)

Authors:

Liesbet Depauw ,

About Liesbet

Liesbet Depauw studeerde in 2002 af als licentiaat in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent. Sindsdien is ze verbonden aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen van deze universiteit en is ze lid van de Werkgroep Film- en Televisiestudies. Ze werkt als wetenschappelijk medewerkster aan een vierjarig onderzoeksproject betreffende de Belgische filmkeuring en de betekenis van film als bron voor maatschappelijke controverse in België. Het project ‘Verboden Beelden’ staat onder promotorschap van D. Biltereyst en wordt gefinancierd door het Fonds voor wetenschappelijk onderzoek, Vlaanderen. ‘Verboden Beelden’ loopt tot 2006.

X close

Daniel Biltereyst

About Daniel

Daniël Biltereyst is hoogleraar film-, televisie- en culturele mediastudies aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent, waar hij de Werkgroep Film- en Televisiestudies leidt. Zijn onderzoeksdomein handelt in ruime zin over film, beeldcultuur en publieke ruimte, meer in het bijzonder de afgelopen jaren over film, publieke debat, controverse en morele/mediapaniek. Hij leidt verschillende grootschalige onderzoeksprojecten waaronder ‘Verboden Beelden’ (fwo Vlaanderen, 2003-6) en ‘De Verlichte Stad’ (fwo, 2005-7). Meer informatie: www.psw.ugent.be/comwet/wgfilmtv/.

X close

Abstract

During the 1920s Belgium constrained the freedom of its film industry by setting up a Board of Film Classification as did many other western countries. The Belgian system however differed from the usual systems of film classification in the sense that politicians tried to avoid any kind of actual film censorship. The result was a system of voluntary film classification that placed films in one of two categories: either suitable for children or for adults (16 plus) only. Non-classified films automatically gained the label 'adults only'. It took eight years and numerous debates at all political levels to come up with a solution that could satisfy the moral guardians of Belgian society its politicians and those who distributed and showed the films all at the same time. Despite this the law was to be debated and contested by all of these groups in
the subsequent years. The authors describe the eight years of campaign against the cinema and the debate that preceded the completion and enactment of the Belgian law on film classification. They follow this with an analysis of the decisions made by the classification board during the first nine years of its existence. In spite of the liberal principles that underlie the law the Belgian film classification board was soon acting as a board of censors demanding cuts in more than a third of the films that it classified mainly on the basis of portrayals of violence crime sex adultery and suicide.

How to Cite: Depauw, L. and Biltereyst, D., 2005. De kruistocht tegen de slechte cinema. Over de aanloop en de start van de Belgische filmkeuring (1912-1929). TMG Journal for Media History, 8(1), pp.4–26. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.537
2
Views
2
Downloads
Published on 01 Dec 2005.

Downloads

  • PDF (NL)

    comments powered by Disqus