Start Submission Become a Reviewer

Reading: Van een klassieke naar een revisionistische blik. Het belang van de conversieperiode van de ...

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

Van een klassieke naar een revisionistische blik. Het belang van de conversieperiode van de stille film naar de geluidsfilm in de filmgeschiedschrijving

Author:

Kurt Van den Vonder

About Kurt

Kurt Van den Vonder (Heist-op-den-Berg, 1969) studeerde
Communicatiewetenschappen aan de Faculteit sociale wetenschappen van de K.U. Leuven van 1987 tot 1991. Hij werd in 1992 wetenschappelijk medewerker van het Departement Communicatiewetenschap van de K.U. Leuven in de
onderzoeksgroep Mediacultuur, waar hij zich in audiovisuele cultuur in het algemeen en film in het bijzonder specialiseerde. Vanaf 2001 werd hij praktijkdocent van het hoor- en werkcollege Videoproductie. In 2005 promoveerde hij tot doctor in de sociale wetenschappen met een verhandeling getiteld THE FRONT PAGE in Hollywood. Een geïntegreerde historisch-poëticale analyse. Hij is momenteel werkzaam als freelance onderzoeker en journalist.

X close

Abstract

Many film historians are of the opinion that apart from the invention of the cinema itself the introduction of sound was the most important event in the history of film. The conversion to sound radically changed the structure of the film industry and revolutionized the practice of cinematography all over the world. Despite the widely accepted importance of the conversion period in film history film historians did not show any real interest in the period until the late seventies. The so-called new film historians - many of them revisionist in nature - showed a remarkable interest in the period that had been so neglected by their predecessors. A film historiographic analysis shows that the revisionist historians were interested in the conversion period for three reasons: 1) some pragmatic/ strategic considerations; 2) improved analytical models showed that the conversion was a key era for analyzing the aesthetic evolution of the cinema; and 3) improved access to various primary sources in film archives facilitated research of important social technological and economic evolutions that took place during the conversion period.

How to Cite: Van den Vonder, K., 2006. Van een klassieke naar een revisionistische blik. Het belang van de conversieperiode van de stille film naar de geluidsfilm in de filmgeschiedschrijving. TMG Journal for Media History, 9(1), pp.3–24. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.545
Published on 01 Jun 2006.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus