Articles
Collectie Nederlandse Natuurfilms
Authors:
Bert Hogenkamp ,
About Bert
Bert Hogenkamp (1951) is werkzaam als mediahistoricus bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Na tien jaar (1998-2008) als bijzonder hoogleraar verbonden te zijn geweest aan de Universiteit Utrecht, is hij momenteel houder van de Beeld en Geluid leerstoel aan de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij zich bezighoudt met de studie naar audiovisuele communicatie in opdracht. Hij heeft veel gepubliceerd over de geschiedenis van de documentaire film, o.a. De Documentaire Film 1945-1965. De bloei van een filmgenre in Nederland (Rotterdam: Uitgeverij 010, 2003). Momenteel bereidt hij een studie voor over de Nederlandse documentaire 1965-1990.
René Malherbe
About René
René Malherbe (1955) is vanaf 2008 deeltijd projectleider voor de Collectie Nederlandse Natuurfilms voor Beeld en Geluid in Hilversum en Naturalis in Leiden. Hij werkt sinds 2003 vanuit zijn eigen onderneming als adviseur voor educatieve mediaprojecten. Als lid van de projectgroep voor het Internationaal Pooljaar (NWO, Den Haag) is hij verantwoordelijk voor pet (Polar Educational Toolkit). Bij de dierentuin in Dublin (Ierland) is hij betrokken bij het realiseren van het ‘Learning and Discovery’ centrum. Hij heeft gewerkt als afdelingshoofd Publiekdiensten bij diverse musea en is tien jaar directeur geweest van een audiovisueel productiebedrijf. Sinds 2001 master in Educational Management (NSO, Amsterdam).
Abstract
Dutch nature and wildlife filmmaking has a long history, starting with the pioneering work of the wealthy Swiss ornithologist Ad Burdet (1860-1940). Directors of international renown such as Bert Haanstra (1916-1997) and Hugo van Lawick (1937- 2002) were active alongside filmmakers who remained largely anonymous to the public. Many of the nature filmmakers who are still active have built up a considerable oeuvre and have collected a library of stock shots. Young filmmakers still find nature films a worthwhile proposition and a number of amateurs are also making active contributions. Compared to the Anglo-Saxon world nature films in the Netherlands have a low status and modest production budgets. There is no association to look after the particular interests of the Dutch nature filmmakers and prestigious awards can only be won abroad. There is no catalogue for nature films and stock footage, nor for historic or
contemporary images. Furthermore, it isn’t clear where these films are being kept: in the offices of the filmmakers concerned, or of the nature protection organizations that commissioned the films, or in the audiovisual archives (Sound and Vision, Film Museum). In order to fill this void, the Netherlands Institute
for Sound and Vision and the National Natural History Museum Naturalis have started the project Dutch Nature Film Collection. The collection will not only bring together data on nature films past and present, but will also offer access to films and stock footage via a digital platform. Nature protection organizations and broadcasters alike have shown considerable interest in this initiative.
How to Cite:
Hogenkamp, Bert, and René Malherbe. 2009. “Collectie Nederlandse Natuurfilms”. TMG Journal for Media History 12 (2): 333–48. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.570
Published on
01 Dec 2009.
Downloads