Start Submission Become a Reviewer

Reading: Spiegelingen tussen wetenschap en kunst. Waarde geven aan het ogenschijnlijk waardeloze

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

Spiegelingen tussen wetenschap en kunst. Waarde geven aan het ogenschijnlijk waardeloze

Authors:

Helmie Stil ,

About Helmie

Helmie Stil (1981) studeerde in 2006 af aan de opleiding Audiovisuele media van de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, met Les frères, een sfeerportret van drie bejaarde broers op het Franse platteland. Haar film De wereld is plat (2007) werd gerealiseerd met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds, Selfmade films en de NPS. Momenteel werkt zij aan de documentaire Dat beloof ik, over zeven pas afgestudeerde artsen, die ze de komende jaren zal gaan volgen.

X close

Theunis Piersma

About Theunis

Theunis Piersma (1958) studeerde biologie aan de Rijksuniversiteit
Groningen en promoveerde aldaar in 1994 op Close to the edge. Energetic bottlenecks and the evolution of migratory pathways in knots. Sinds 2003 is hij hoogleraar Dierecologie (Dierecologie: habitatkeus en aantalsveranderingen van dieren in een veranderende wereld), verbonden aan RUG en NIOZ, Texel. Naast Friesland en de Waddenzee is de rest van de wereld zijn onderzoeksterrein, met name voor de vogeltrek en daarin staan de door hem gekoesterde steltlopers (met name kanoeten, kemphanen en enkele soorten grutto’s) centraal. Piersma won diverse nationale en internationale erkenningen en prijzen voor zijn wetenschappelijk ornithologisch werk en schreef daarnaast voor een ruimer publiek enkele populair-wetenschappelijke boeken over zijn onderzoeken.

X close

Abstract

Documentary producers and animal ecologists are opening up their hearts about the developments in nature and in the countryside over the last half century: about what is being lost because of a lack of care or because we are allowing other interests, such as self-interest, to prevail. It should be possible to remodel the rigorous research that has been carried out into both the decline of animal numbers and into animal behaviour so that it can be seen in conjunction with art, in this case film art. The aim is not only to draw attention to the painful developments but also to raise viewers’ awareness. In this way viewers can be informed objectively about the world where they live and given the feeling of being involved, and they can draw their own conclusions from the information.

How to Cite: Stil, Helmie, and Theunis Piersma. 2009. “Spiegelingen Tussen Wetenschap En Kunst. Waarde Geven Aan Het Ogenschijnlijk Waardeloze”. TMG Journal for Media History 12 (2): 349–56. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.571
4
Views
4
Downloads
Published on 01 Dec 2009.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus