Articles
Citizen Heylen. Opkomst en bloei van het Rex-concern binnen de Antwerpse bioscoopsector (1950-1975)
Authors:
Kathleen Lotze ,
About Kathleen
Kathleen Lotze werkt momenteel aan de Universiteit Antwerpen aan haar doctoraatsproject
Antwerpen Kinemastad over filmexploitatie en -receptie in Antwerpen van 1945-1995. Daarvoor was zij als onderzoeker betrokken bij het project
De 'Verlichte' Stad over beeldcultuur en filmconsumptie in Vlaanderen (1895-2004). Eerder assisteerde zij bij diverse filmhistorische en mediagerelateerde onderzoeksprojecten aan de Universiteit Antwerpen, de Universiteit van Amsterdam en de Universität Leipzig. Haar onderzoeksinteresses omvatten Vlaamse en Nederlandse cinemageschiedenis en (Oost-)Duitse filmcultuur.
Philippe Meers
About Philippe
Philippe Meers is hoofddocent film- en mediastudies in het Departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen en onderzoeksleider in de Onderzoeksgroep Visuele Cultuur. Meers publiceert over populaire mediacultuur, filmcultuur en publieksonderzoek in tijdschriften zoals Screen,
Media, Culture and Society, Journal of Popular Film and Television, Communications, en readers o.a. The Lord of the Rings: Popular Culture in Global Context (Wallflower Press, 2006); The Contemporary Hollywood Reader (Routledge, 2009); Film - Cinema - Spectator: Film Reception (Schüren, 2010); The Handbook of Political Economy of Communications (Blackwell, 2011). Samen met Daniël Biltereyst is hij co-editor van de boekenreeks Film & TV Studies bij Academia Press. Hij was promotor van het onderzoeksproject De 'Verlichte' Stad en is thans promotor van Antwerpen Kinemastad, Cinema en diaspora en Cinema culture in Monterrey, Mexico. Met Richard Maltby en Daniël Biltereyst brengt hij binnenkort The New Cinema History: Approaches and Case Studies (Wiley-Blackwell, 2010) uit.
Abstract
Citizen Heylen. The emergence and flourishing of the Rex concern in the Antwerp cinema sector (1950-1975)
For almost fifty years cinema-going in Antwerp was strongly influenced by one man, Georges Heylen, and his Rex cinema group. By means of a multimethod analysis, this article investigates the structures of Antwerp's inner city cinematic landscape, linking it to the cinemas' supply of films on the one hand and film reception on the other. Because of Heylen's powerful position, which went beyond the local market, the case of Antwerp lends itself to drawing conclusions on a micro-level about cinema history as well as to inviting comparative research on micro and macro-economic dynamics and the role of different players within the film industry.
How to Cite:
Lotze, Kathleen, and Philippe Meers. 2010. “Citizen Heylen. Opkomst En Bloei Van Het Rex-concern Binnen De Antwerpse Bioscoopsector (1950-1975)”. TMG Journal for Media History 13 (2): 80–107. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.579
Published on
01 Dec 2010.
Downloads