Start Submission Become a Reviewer

Reading: De doorbraak van de strip als populair medium in de Vlaamse pers van de jaren dertig

Download

A- A+
Alt. Display

Articles

De doorbraak van de strip als populair medium in de Vlaamse pers van de jaren dertig

Authors:

Pascal Lefèvre ,

About Pascal
Pascal Lefèvre doceert over visuele cultuur aan de Hogeschool Sint-Lukas Brussel en aan de MAD-Faculty. Hij is geaffilieerd onderzoeker aan de K.U. Leuven (Centrum voor Mediacultuur en Communicatietechnologie). Zijn onderzoek over de voorgeschiedenis van het beeldverhaal in België kreeg ondersteuning (2007-2009) van de Onderzoeksraad van Sint-Lukas Brussel. Voor een overzicht van publicaties en papers, zie sites.google.com/site/lefevrepascal/.
X close

Kim Aerts,

About Kim
Kim Aerts studeerde in 2009-2010 af als Master in de Communicatiewetenschappen aan de K.U. Leuven. Hij verrichtte onderzoek naar het beeldverhaal in de jaren dertig, onder begeleiding van promotor Pascal Lefèvre.
X close

Tim Caenepeel,

About Tim
Tim Caenepeel studeerde in 2009-2010 af als Master in de Communicatiewetenschappen aan de K.U. Leuven. Hij verrichtte onderzoek naar het beeldverhaal in de jaren dertig, onder begeleiding van promotor Pascal Lefèvre.
X close

Dieter Minet

About Dieter
Dieter Minet studeerde in 2009-2010 af als Master in de Communicatiewetenschappen aan de K.U. Leuven. Hij verrichtte  onderzoek naar het beeldverhaal in de jaren dertig, onder begeleiding van promotor Pascal Lefèvre.
X close

Abstract

The breakthrough of comics as a popular medium in the Flemish press of the 1930s

A systematic quantitative research of the Flemish press of the 1930s shows how the medium of the comic strip suddenly became  quite widespread in this crucial decade. Comics had of course already been published in Flandres before the 1930s, but from the 1930s the number of published comics suddenly grew enormously, becoming typical features in various publication formats (dailies, illustrated journals and children's magazines). Although the large majority of the comics was still published in black and white, those in children's magazines were sometimes in colour. The sequences predominantly had a horizontal layout (although 17% of the comics in illustrated journals were published in a vertical column). Balloons were still little used (only in about one in five comics) but this changed in the course of the decade. Each publication format also had a preference for a specific type of comic, with the dailies publishing far more serial stories than the illustrated journals and children's magazines did. Newspapers and illustrated journals would use at lot of foreign material. Dailies got their comics predominantly from the Netherlands, while the illustrated journals usually published Scandinavian wordless gag comics. Children's magazines, on the contrary, mostly worked with Belgian artists.

How to Cite: Lefèvre, Pascal, Kim Aerts, Tim Caenepeel, and Dieter Minet. 2011. “De Doorbraak Van De Strip Als Populair Medium in De Vlaamse Pers Van De Jaren Dertig”. TMG Journal for Media History 14 (1): 5–24. DOI: http://doi.org/10.18146/tmg.582
3
Views
4
Downloads
Published on 01 Jun 2011.

Downloads

  • PDF (EN)

    comments powered by Disqus